Bewegingscentrum Bewegen Bij Buitenhuis

WattCycling Apeldoorn




 

Spinning®  (Maddog Athletics)

 

Spinning® is een indoor-fietstraining die bij “BEWEGEN BIJ BUITENHUIS” op de enige echte “SPINNER NXT” Spinning®-bike en volgens het Spinning® concept van Mad Dogg Athletics door een gediplomeerde Spinning®-instructeur wordt gegeven. Een indoorfietstraining is een intensieve calorie en energie verslindende groepsles die tevens goed is voor je hart- en bloedvaten en zorgdraagt voor een regelmatige bloedsomloop. Oftewel spinning is goed voor je conditie en zorgt voor soepele been, bil en rugspieren.

Spinning® is een indoor-fietstraining die volgens het Spinning®-concept wordt gegeven waarbij gebruik wordt gemaakt van populaire spinning muziek met een lekkere beat en iedere Spinning®-les kan anders zijn qua opbouw en intensiteit. De Spinning®-les wordt in groepsverband gegeven waarbij Ieder persoon tijdens een groepsles zelf zijn eigen intensitieit oftewel zijn eigen tempo en zwaarte kan bepalen en het op zijn of haar eigen manier doet onder begeleiding van een gediplomeerde Spinning®-instructeur.

Uiteraard stel jij tijdens de Spinning®-les steeds helemaal zelf de weerstand in op je “SPINNER NXT” Spinning®-bike. Daardoor kan iedereen bij “BEWEGEN BIJ BUITENHUIS” mee doen aan een Spinning®-les op het eigen niveau. Het maakt dus niets uit of je heel vaak aan Spinning® hebt meegedaan of dat je voor de eerste keer aan de Spinning®-les mee wilt doen. Als je in het laatste deel van de Spinning®-les nog wat over hebt, zet je de weerstand op de “SPINNER” Spinning®-bike wat zwaarder. Als je tegen het einde van de Spinning®-les echt niet meer kunt omdat je alles al hebt gegeven of omdat je die dag iets minder in vorm bent, dan zet je de weerstand op je “SPINNER” Spinning®-bike gewoon iets lager. Dus iedereen kan meedoen aan een Spinning®-les en door de vliegwielconstructie van een “SPINNER NXT” Spinning®-bike wordt je een beetje geholpen om in tempo te komen.

Een Spinning®-les begint met het goed instellen van de “SPINNER NXT” Spinning®-bike. Het instellen van het stuur en zadel wordt tijdens de eerste les onder begeleiding van de gediplomeerde Spinning®-instructeur gedaan, zodat deze op de juiste hoogte staan. Tevens zullen dan ook de basisprincipes en –houdingen worden uitgelegd. De Spinning®-les zelf begint altijd met een warming-up van +/- 10 minuten om de spieren goed op te warmen zodat deze goed doorbloed zijn en rijkelijk voorzien zijn van zuurstof. Tijdens de warming-up geeft de Spinning®-instructeur aan welke les er wordt gegeven en geeft in het kort de opbouw en het verloop van de les weer. De Spinning®-les zelf eindigt altijd met een cooling-sown van +/- 10 minuten om de spieren goed te doorbloed zodat de afvalstoffen (melkzuren) goed afgevoerd worden. Aan het einde van de cooling-down worden een aantal rekoefeningen gedaan.

Het Spinning®-programma bij “BEWEGEN BIJ BUITENHUIS” omvat vijf verschillende trainingssoorten, oftewel energie zones met een ondergrens en bovengrens van de hartslag.


 

 Spinning®-Recovery (Hersteltraining)

  • ontspanning en aanvulling van energie.
         Hartslag 50-65%

 

Spinning®-Endurance (korte Duurtraining)

  • gelijkmatige verdeling van energie voor een goede uithoudingsvermogen. (opbouwen van een basisconditie)
         Hartslag 65-75%

 

Spinning®-Strenght (Klimtraining)

  • zware weerstand voor ontwikkeling van uithoudingsvermogen en kracht.
         Hartslag 75-85%

 

Spinning®-Interval (Interval training)

  • snelheid, tempo, timing en ritme (basisconditie vereist)
         Hartslag 65-92%

 

Spinning®-Endurance (lange Duurtraining)

  • gelijkmatige verdeling van energie voor de lange duur. (opbouwen van een basisconditie)
         Hartslag 65-75%

 

De totale duur van een Spinning®-les inclusief de warmin-up en cooling-down duurt 60 minuten.