Bewegingscentrum 
Bewegen Bij Buitenhuis

Blog


Terug naar overzicht

19-08-2016

Kracht- en CORE®-CycleTraining

Wielrennen is een duursport en daarom wordt tijdens trainingen lange afstanden afgelegd, waarbij het gemiddelde vermogen relatief laag is. Hierbij wordt met name het aerobe energiesysteem getraind. Na een periode van training neemt de capillarisatie (kleine bloedvaatjes) toe en dus ook de uitwisseling van zuurstof, van bloedvat naar spier, toe. Doordat de spieren meer zuurstof tot hun beschikking hebben zijn zij in staat om meer vetten en koolhydraten te verbranden en dus om meer energie te leveren.

Kracht- en CORE®-Training kan een positieve bijdrage leveren aan de prestaties van een baanwielrenner of wielrenner. Het is wel belangrijk dat er gekozen wordt voor de juiste vorm van krachttraining, want niet elke vorm van krachttraining past bij elke discipline van het baanwielrennen of wegwielrennen. De krachttraining zal daarbij zo specifiek mogelijk uitgevoerd moeten worden. De spiergroepen die versterkt worden moeten dezelfde zijn en zoveel mogelijk op dezelfde manier getraind worden als op de race- of baanfiets.

Een trainingsprogramma voor een baanwielrenner of wielrenner bestaat dus niet alleen uit een trainingsschema voor op de fiets maar ook uit een Kracht- en CORE®-trainingsschema. Met deze training (Kracht- en CORE®-Training) kan je je algemene kracht en sportspecifieke kracht verbeteren, vergroten en optimaliseren. Tevens bestaat er de mogelijkheid om middels Plyometrische krachttraining (CORE®-PlyoTraining) de explosieve kracht te verbeteren, vergroten en te optimaliseren.

In de wielersport is het krachtniveau onder meer afhankelijk van de tak van sport en het niveau waarop de betreffende sport wordt beoefend. We maken onderscheid tussen...
• Krachtuithoudingsvermogen, het vermogen om zo lang mogelijk kracht te ontwikkelen.
• Maximale kracht, de grootst mogelijke willekeurige kracht die kan worden geleverd.
• Snelkracht, het snel en herhaaldelijk overwinnen van behoorlijke weerstanden.
• Explosieve kracht, de grootst mogelijke willekeurige kracht die in een zo kort mogelijke tijd kan worden geleverd.
• Sportspecifieke kracht.
De Kracht- en CORE®-Training voor de baanwielrenners en wielrenners hebben dus verschillende uitgangspunten en trainingsprogramma’s. Door gerichte en goede sportspecifieke Kracht- en CORE®-Training haal je meer uit je lichaam als het gaat om prestatie op de baan- racefiets.


CORE®-Training

De CORE®-training is een uitdagende functionele, dynamische training van 60-90 minuten, waarbij het verbeteren en optimaliseren van de kracht en stabiliteit in de core in de vorm van Kinetic Chain Movement centraal staat. Middels de specifieke CORE®-Trainingen zoals de Cycle- Strength en Plyo is het mogelijk om te werken aan een betere sportprestatie zoals, flexibiliteit, rompstabiliteit, krachtopbouw en explosiviteit.

Onze CORE®-Trainingen zijn:

CORE®- Base Training (algemene basis training)
CORE®- Cycle Training (wieler specifieke training)
CORE®- Strength Training (wieler specifieke krachttraining)
CORE®- Plyo Training (specifieke explosiviteit- krachttraining)


Tijdens baan- wielertrainingen wordt de focus gelegd op de prestatie verbetering van een specifieke spiergroep(en) die voor de desbetreffende sport benodigd zijn. Zo zijn wielrenners voornamelijk bezig met het verbeteren van het duurvermogen van de beenspieren. Maar om optimaal resultaat uit je training te halen is het belangrijk om niet alleen de beenspieren te trainen, maar ook de spiergroepen daar omheen (Core). Het trainen van deze spieren (Core) zorgt niet alleen voor een verbeterde lichaamshouding, waardoor de beenspieren effectiever kunnen functioneren, maar is ook blessurepreventief.

Wil je meer weten over CORE®-Training kom een keer bij ons langs.!

Met Sportieve groet,
Jonneke Buitenhuis

 BLOG KrachtTraining wielrennen 18-08-2016 F1.jpg
 BLOG KrachtTraining wielrennen 18-08-2016 F2.jpg


Terug naar overzicht



 

 
 
 
 
Opbellen
E-mail
Info