Bewegingscentrum 
Bewegen Bij Buitenhuis

Blog


Terug naar overzicht

26-02-2015

Hersteltraining

Duurtraining optimaliseert de sportprestaties van een wielrennen of hardloper. Je traint het lichaam om op efficiënte wijze optimaal gebruik te maken van de energievoorraden tijdens een langdurige fysieke activiteit. Onder invloed van regelmatige duurtraining verandert het cardiovasculaire systeem. Dit heeft zijn weerslag op de energiestofwisseling, maximale zuurstofopname (VO2max) en het zo efficiënt mogelijk benutten van de zuurstof in het lichaam. Echter is voor de meeste duursporters onder ons juist de grootste valkuil dat de duurtrainingen te intensief worden uitgevoerd en vaak na een intensieve bloktraining geen goede hersteltraining wordt gedaan.

Het doel van deze training is het bevorderen van het herstel. Hoewel dit vreemd klinkt, kan een extra training juist het vermoeide lichaam doen herstellen. Dit komt door het feit dat een lichte inspanning de spieren weer op temperatuur brengt, de bloeddoorstroming in deze spieren bevorderd, waardoor afvalstoffen afgevoerd worden. Juist het afvoeren van de afvalstoffen is erg belangrijk, waardoor deze vorm van trainen beter is dan rust.

Tijd voor herstel betekent dus wel trainen maar slechts kort (60-90 minuten) zonder tempoversnellingen met een cadans tussen de 90/100 rpm en een lage intensiteit (ca. 55-60% volgens de methode van karvonen of 70-75% van het omslagpunt). De hersteltraining doe je meestal daags na een zeer intensieve training.

Wil je meer weten over hersteltrainingen en- of duurtrainingen kom een keer bij ons langs!!



Met Sportieve groet,

Jonneke Buitenhuis

 BLOG Hersteltraining 26-02-2015 kopie.jpg


Terug naar overzicht



 

 
 
 
 
Opbellen
E-mail
Info